Menu Sluiten

Alcohol (2): Hangover Prevention

kater hangover alcohol

Niemand houdt van katers. Je hebt hoofdpijn, je maag ligt overhoop, je bent misselijk, …

Uit deel 1 kwam er uit de bus dat cocktails, sterke drank en wijn jullie favorieten waren.
Maar… van welke soort drank krijg jij de ergste katers?

Vergeet ook niet onderaan deze post je stem uit de brengen voor het volgend onderwerp!

In dit deel zal ik wat meer uitleg geven over het fenomeen ‘katers‘. Wat kan je nu concreet doen om deze ellende te voorkomen of op zijn minst te verminderen?

uu9pmdp

Om ervoor te zorgen dat we zo weinig mogelijk last hebben van katers is het belangrijk om te weten hoe deze juist ontstaan.
Als het je niet interesseert hoe dit juist gebeurt, kan je dit deeltje altijd overslaan.

Bij het afbreken van alcohol (ook wel ‘ethanol’) staat onze lever centraal. Het afbreken van alcohol vraagt wel wat van de lever en gebeurt in meerdere stappen.
In de eerste stap zal de lever de alcohol afbreken naar een stof die ook giftig is voor het lichaam, ‘ethanal‘.

1oxidation

Pas in de stap daarna zal de ethanal dan nog eens omgevormd worden tot het onschadelijkeethaanzuur’.

1oxidation1

Het onaangename, brakke gevoel dat we de volgende dag ervaren komt voornamelijk door dat eerste afbraakproduct ‘ethanal’.
Tot zover de theorie.

Tips

Drinken

Hoe meer je drinkt op een korte tijd, hoe moeilijker het zal zijn voor de lever om te volgen met het afbreken van de schadelijke stoffen (en je kater te voorkomen).

Je kan best dus op een rustig tempo drinken als je geen gruwelijke kater wil.
Als je snel grote hoeveelheden binnen giet ga je er ook niet echt van kunnen genieten. Zuipkampioen worden zonder kater zit er waarschijnlijk dus niet in.
De Oost-Europeanen zullen het trouwens toch altijd halen van ons op dat vlak.

Nog een manier om je lever niet te overbelasten is om niet op een lege maag te drinken. Door het voedsel in je maag gaat de opname van de alcohol vertragen en dus meer gespreid gebeuren.

lever overtime
Een andere manier om de lever wat minder te belasten is om te kiezen voor de meer ‘zuivere‘, heldere dranken.
In sommige drank zullen er heel wat bijproducten (‘congeners’) ontstaan bij het maken van de drank. Die kunnen een leuke geur of smaak geven, maar zullen vaak ook door de lever moeten afgebroken worden en deze dus nog extra belasten.

In whisky zit bijvoorbeeld soms kleine hoeveelheden van minder gezonde stoffen als ethanal (zie hierboven), methanol, propanol en butanol.

Vermijd daarom zeker de merken die verdacht goedkoop zijn. Heldere alcohol zoals gin en vodka zullen minder van deze stoffen bevatten dan whisky, tequila, rode wijn of brandy.

Hieronder een grafiek die aangeeft welke dranken het meest van deze bijproducten bevatten.

congener-levels

Uitdroging

Alcohol is vochtafdrijvend. Het zorgt ervoor dat onze nieren te veel vocht en mineralen naar de blaas laten gaan. Daardoor geraak je makkelijk uitgedroogd. Er zal ook wat minder vocht beschikbaar zijn voor de hersenen, één van de voornaamste redenen waarom je hoofdpijn krijgt.
Daarom is het belangrijk dat je voor, tijdens en na het drinken voldoende water drinkt.

De dag nadien zijn sportdranken als Aquarius, Isostar of gewoon wat soep zeker ook nuttig. Ze bevatten naast het vocht ook nog eens mineralen die je ook verloren hebt en zijn dus ook erg aan te raden.

Energiedrank of koffie drinken kan je misschien wel energie opleveren maar is zeker niet de beste optie. Veel cafeïne en suiker zullen je nog meer uitdrogen.

Maar erger kan altijd: nog meer alcohol drinken.
The hair of the dog (that bit you). Geen goed idee. Als je geluk hebt kan het je kater uitstellen, maar de aankomende kater zal alleen nog maar groter worden…
Je test ook de grenzen van wat je lever aankan en het kan ernstige leverschade opleveren.

Slapen

Stelling: ‘drink als je thuiskomt gewoon een liter water of melk voor dat je gaat slapen!’

Hoewel dit al een stap in de goede richting is, kan dit er wel voor zorgen dat je slaap een paar keer zal onderbroken worden voor een toiletbezoek. Een goede, ononderbroken nachtrust doet ook wonderen. Je kan het dus best een tijdje (minstens 45 à 60 min) voor het slapen al drinken.
Als je gedronken hebt kan je snel inslapen. Alcohol verstoort echter het tweede deel van de slaap. Na het uitgaan zal tijdens dit tweede deel waarschijnlijk de zon opkomen en je vroegtijdig wakker maken.
Om dit te voorkomen kan je je kamer volledig donker proberen te maken of gewoon een nachtmasker dragen.

Een voedzaam ontbijt kan ook helpen om je er terug bovenop te helpen. Er is helaas geen uitverkoren, magisch voedingsmiddel dat katers verhelpt.
Het is wel een goed idee om te kiezen voor volkoren granen, zuivel of fruit te kiezen aangezien ze veel vitamines bevatten, wat zeker kan helpen.
Eieren bevatten veel vitamines en de stof ‘cysteïne’. Er is weinig onderzoek achter, maar deze laatste zou de toxische stoffen die de kater veroorzaken kunnen helpen afbreken.

Conclusie

Tot zover de wetenschap van het zuipen.

Alcohol hoort bij onze cultuur en je hoeft je niet te onthouden. Geniet ervan en laat de zuipkampioenschappen voor andere mensen.
Wij Belgen zijn toch meer levensgenieters. En om van het leven te blijven genieten kan je best gezond blijven en je lever te vriend houden.

Ik hoop dat ik je wat info en tips heb gegeven waar je iets mee bent. Misschien eens een katertje minder binnenkort. Of op zijn minst een productievere dag.

Ik wil je tenslotte bedanken om deze post te lezen. Ik kreeg veel positieve reacties naar aanleiding van mijn eerste post en dit motiveerde mij zeker bij het schrijven van deze!

Het onderwerp van de volgende post op Nutrition Nerds ben ik nog niet uit. Als je nog een andere vraag of interessant onderwerp hebt mag je deze zeker doorgeven.

screenshot_2017-02-26-15-49-15-1

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *