Menu Sluiten

Werkwijze levensstijl (video)

Vermageren – gezonder eten

Deze werkwijze pas ik toe voor mensen die willen vermageren of willen sleutelen aan hun gezondheid. Denk hierbij aan verhoogde cholesterol, bloedsuiker of bloeddruk. De aanpak gaat veel verder van puur voedingsadvies alleen. Omdat je resultaten blijvend moeten zijn, spenderen we ook veel aandacht aan motivatie en inzichten uit de psychologie die te maken hebben met gewoonteverandering.

Voor medische aandoeningen waar zeer gedetailleerde voedingsadvies voor nodig is hanteer ik een andere werkwijze. Een bespreking van de verschillen tussen de twee vind je hier: werkwijzes.

Je gezondheid echt verbeteren kan je alleen behalen met haalbare veranderingen op lange termijn, liefst jarenlang. Een paar maanden een gezondere levensstijl aannemen en daarna terug hervallen in je oude gewoontes, levert meestal niet zo veel op.

Gezondheid is niet uitsluitend afhankelijk van je levensstijl, maar het is wel een cruciale factor en hetgeen waar we als individu zelf het meest aan kunnen sleutelen.

vermageren gezonde leefstijl factoren voeding

Behoud van resultaten en voorkomen ‘jo-jo effect’

Vraag jezelf af of je jouw voornemen langer dan 1 jaar lang zou kunnen volhouden. Twijfel je daar aan? Dan kan je beter een tussenstap nemen of een manier zoeken die meer haalbaar is.
Een slechte gewoonte permanent ombuigen tot een goede gewoonte is goud waard, zelfs al is het niets spectaculair.

Hoe gezond vermageren?

* Liever een uitgeschreven samenvatting in tekstvorm? Deze vind je onderaan deze pagina

Kleinere, haalbare en strategisch gekozen gewoonteveranderingen… Een pak minder sexy dan de voedingshypes… maar VEEL effectiever.

Klinkt interessant? Woon je in de regio Leuven – Kessel-Lo – Bierbeek – Lubbeek of Tienen?
Aarzel dan niet om contact op te nemen, ik help je maar al te graag met jouw doelen!

Twijfel je nog? Op vraag kan ik jou een uitgewerkt, concreet voorbeeld mailen van hoe ik iemand begeleidde naar een gezondere levensstijl en lager gewicht. Hierdoor krijg je ook een indicatie welke resultaten je op een bepaalde termijn zou kunnen behalen.

Neem ook zeker eens de getuigenissen door van voorgaande cliënten.


* Samenvatting video:

Mijn aanpak: levensstijlverandering & gezond vermageren

– Probleem met op dieet gaan

Een dieet gaat als volgt: je neemt je voor om een bepaald gewicht te bereiken in een bepaald aantal weken of maanden op dieet te gaan. Vaak gaat het over een groot gewichtsverlies op korte tijd, wat tijdelijk een drastische aanpassing vraagt van je voeding.

Scenario 1: je bereikt je doel! Chapeau. Dat kostte waarschijnlijk veel wilskracht en discipline.  Maar… wanneer het dieet stopt en je terug gaat naar je voedingsgewoontes van voordien, is het niet meer dan logisch dat je gewicht van voordien ook terugkomt. Als je niets blijvend verandert, zal je een jaartje later weer exact hetzelfde gewicht moeten verliezen.

Scenario 2: Het dieet is moeilijker dan gedacht. Na een bepaalde tijd ben je het beu jezelf de zoveelste beperking op te leggen. Na een stressvolle dag is dat het laatste wat je wil doen. Je behaalt je doel niet en voel je daardoor best slecht. Je poging tot afvallen kan zo zelfs resultaten in gewichtstoename door emotioneel eten.

Ideaal scenario

Je geeft je lichaam en hersenen tijd geeft om zich aan te passen. Van zodra je een paar gezonde en calorie-besparende gewoontes hebt aangeleerd, vermager je vanzelf.

Ideaal: je inspanningen leveren een resultaat op dat blijvend is. Ook 2, 5 of 10 jaar verder.

Een dieet is in essentie een poging om tientallen voedingsgerelateerde gewoontes die je vroeger had, allemaal tegelijkertijd aan te passen. Vanwege de drastische, plotse verandering lukt het echter niet om dit maanden of jarenlang vol te houden. Ik vind het persoonlijk niet meer als normaal dat enorm veel mensen er niet in slagen op deze manier gewicht te verliezen.

Valkuilen bij vermageren met een dieet

Het is belangrijk om te weten welke oorzaken er nu juist zijn bij mislukte pogingen om gezonder te eten en af te vallen. Hier heb ik een wetenschappelijk onderzoek over gedaan tijdens mijn studies. Deze zijn hoofdzakelijk:

  • Ontbreken plan voor lange termijn, te streng dieet  Te hoge verwachtingen.
  • Dieet is te weinig of niet op persoonlijke maat aangepast.
  • Vakanties en speciale evenementen saboteren motivatie.
  • Te weinig steun omgeving
  • Teveel stress en afleiding door ziekte, verdriet, werk, …

Werkwijze levensstijl: voordelen

  1. Deze valkuilen en scenario’s bij afvallen voorkom ik door je meer geleidelijk aan en met een doordacht, concreet plan te laten werken aan je ongezonde voedingsgewoontes.
  2. Geleidelijk aan anders eten voorkomt stressreactie. Het zal ook je energieverbruik veel minder verlagen.
  3. Wijkt minimaal af van jouw oorspronkelijke gewoontes. Veel minder beperkingen en ‘dieet-gevoel’. Haalbaar om jarenlang toe te passen.
  4. Focus op hoe succesvol gewoontes veranderen. Educatie over omgaan met verleidingen, volhouden en motivatie.

Klinkt interessant? Woon je in de regio Leuven – Kessel-Lo – Bierbeek – Lubbeek of Tienen?
Aarzel dan niet om contact op te nemen, ik help je maar al te graag met jouw doelen!